حضور نخبگان در خارج کشور و بازگشت آنها به کشور و ارتباط با کشورها منعی ندارد

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای نگهبان در گفت و گو با ایسنا درباره موضوع مهاجرت نخبگان از کشور، اظهار کرد: چند سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی برای شناسایی علل مهاجرت نخبگان شناسایی شد که ابزار کار برای نخبگان در بخش خصوصی و دانشگاه، منزلت و معیشت جزء عوامل اصلی مهاجرت بود و مسائل فرهنگی و سیاسی عوامل آخری بود بنابراین برای حل مهاجرت نخبگان باید اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: حضور نخبگان در خارج کشور و بازگشت آنها به کشور و ارتباط با کشورها منعی ندارد ولی اگر مهاجرت به موجی تبدیل شود حتما جای نگرانی دارد. من در هیچ ملاقاتی با مسئولان نیست که از مهاجرت نخبگان و از دست دادن سرمایه کشور ابراز نگرانی نکنم. در برنامه های دولت می گویم باید به علم دانش و نخبگان اولویت داده شود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یک نخبه گاهی تمام کشور را تحت تاثیر قرار دهد و حتی نبود یک نخبه برای کشور چالش ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: دستگاه ها و نهادها و دانشگاه ها برای برنامه ریزی برای جذب نخبگان اهمیت دارد و باید برنامه جامعی برای صیانت از نخبگان دیده شود.

اعرافی با بیان اینکه برای جذب نخبگان ما مشکل داریم، افزود: گاهی درباره مهاجرت خیلی هم مبالغه می شود که نباید این مبالغه وجود داشه باشد. به هر حال در این زمینه مشکل وجود دارد بنابراین به راه حل و تدبیر نیاز داریم و مسئولان باید به وظایف خود توجه کنند.

Check Also

طلاب با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته‌اند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به شرایط سخت معیشتی طلاب، تصریح کرد: امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *